Say cheesecake!

Mitt absoluta favoritbakverk i alla lägen är Cheesecaken. I alla dess former, med choklad, bär, nötter , marcarphone, pepparkaka eller som den är i all sin enkelhet. Variationemöjlighetena är en del av tjusningen. Den abslut godaste cheescaken jag ätit fanns på Cheesecake Facotory på 6 th Av i New York. Den må kanske inte se så mycket ut för världen, men dess perfekta, täta konsisten och balans mellan fräschör och mäktighet i smakerna gjorde mig helt salig. Efter den uppelevelsen har jag varit på intensiv jakt efter en cheesecake här i Sverige som ska mäta sig upp till den. Kladdkakecheesecaken i tidigare inlägg snuddade vid förstaprisplatsen, men ännu är New York cheesecaken obesegrad. En av andledningarna till detta tror jag är att svenska cafeer envisas med att severa icke hembakta cheesecakes som har gelatin i fyllningen. AJA BAJA! Detta leder till fel konsisten i fyllningen, som förvisso är god, men INTE som en äkta cheesecake ska vara. Istället för tät, kompakt och krämig lir den luftih och moussig. Samma sak med dem som envisas med att köra kesella i fyllningen istället för Phildelphiaost! Det ska vara the real deal.
Nästa utmanare i cheesecakekampen är Leias recept på Nex York Blueberry Cheesecake, bara namnet låter lovande :) Denna ska förhoppningvis bakas i helgen, och jag tänkte vara busig ocg byta ut blåbären mot egenplockade björnbär som vi har i frysen. Wish me luck!! //Susanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0